Story Mory Cik Lala

Monday, April 15, 2013

Konpius la..

Demam hari ke sebelas.

Ada sesape yang pernah guna ubat demam yang masuk montot tu tak. Semalam saya dah tanya doktor samada ubat tu bahaya ke tak. Doktor kata ubat montot tu tak bahaya sebab ianya tak pegi ke hati. Tapi kalau syrup demam pcm tu agak merbahaya sebab ubat tu akan pegi ke hati dulu. Tadi pulak ada orang cakap yang ubat montot tu bahaya sebab ianya pegi ke hati. Tapi ubat syrup pcm tu tak bahaya. Konpius dah ni. Ada sape sape tahu tak? Tapi kalau dah suhu dok tinggi semedang, makan pcm pun tak jalan takkan nak biarkan je.



13 comments:

  1. EXtau la kak.tp bdk besenye doc bg ubt ikut bontot..

    ReplyDelete
  2. Yang saya selalu dengar, ubat montot tu bahaya sbb dos yang tinggi.. bila dah biasa guna ubat montot, biasanya pcm dah tak jalan lagi... kena guna ubat montot jugak... tapi kalau suhu dah tinggi sgt, mmg patut guna ubat montot... (my two cents)

    ReplyDelete
  3. Syiannya la....Semoga cepat la sembuhnya.Aamiin.Tp anak atie dulu,klu g klinik...suhu opanas sgt mmg masukkn ubat melalui bawah la.pasai syrup/ubat ikut bawah tu yg mana satu bahaya?tak tau la pulak..emmmmm

    ReplyDelete
  4. Bagai je la ubat montot tu..tak usah risau sangat. kalau doc kata ok, Insyaallah..

    ReplyDelete
  5. kak zu baru tahu ni ubat pergi kehati..

    masa anak kecik dulu ada jgk guna ubat momtot mmg berkesan..

    semoga cepat sembuh ya..

    ReplyDelete
  6. err tatau la kak…x pernah lagi kena buh ubat kot situ..kesiannya..nape demam x kebah2 ya…sedih pulak intan tgk

    ReplyDelete
  7. yg biasanye ubat masukk bontot tu dosnye tinggi..tp x tau la mane yg bahaya lak kak..

    ReplyDelete
  8. tpi kalau panas terlalu tinggi mmg kena masukkan ubat ikut bawah tu, untuk menurunkan panas dgn kadar segera. Kalau dr yg bagi oklah tu !

    ReplyDelete
  9. demam..bagi minum air AlFalfa..buang panas..
    akak anak beranak pernah demam krn chicken pox,minum air Alfalfa tu,demam x jadi..air kencing banyak dan panas..

    ReplyDelete
  10. Pernah tanya kat klinik....ubat montot tu x bole guna selalu sbb takut merosakkan usus....klu emergency ja bole guna....

    ReplyDelete
  11. x pasti la plak yg mana satu yg bahaya...kena tanya doktor balik...tapi klu dh terlampau panas..kena bagi jugak ubat buntut...takut kena fit...noe dulu setiap bulan anak kena demam...setiap kali demam kena fit..mmg ubat buntut sentiasa ada..

    ReplyDelete
  12. entah le.. tapi kalau demam masuk wad sepital kerajaan mmg x penah kasi.. depa more to oral suspension dulu and sponging anak kita... kata doktor untuk membentuk antibodi badan supaya berupaya melawan penyakit.. penah anak demam masuk wak gomen dekat 2 minggu... rawatan mmg more tu sistem daya tahan badan... gitu le ... sabar yek kak.. risau kalau anak2 ni demam x baik2...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi memberi komen dan jangan lupa datang lagi.