Story Mory Cik Lala

Friday, July 25, 2014

Request sang puteri


Puteri sulung saya request nak beli kamera ni dengan duit raya dia nanti. Harga kamera ni dalam RM200 kut. Sebelum ni dia dah ada video cam. Tapi tak guna pun. Dah keluar yang ni kat pasaran dok merayu dengan saya nak yang ni pulak. Sebelum ni pernah dia request. Cuma saya yang tak layan. Mlas nak ajar dia beli benda yang tak de keperluan. Tapi kali ni saya macam rasa kesian pulak. Dah la puteri saya tu sorang je. Tapi puteri saya tu kuat belanja. Macam macam dia nak beli.

Perlu ke saya ikut kehendak dia?

Selamat hari raya

Selamat hari raya aidil fitri saya ucapkan kepada semua. Dan selamat balik kampung. Hati hati di jalan raya dan pandulah dengan selamat. Maaf zahir dan batin andainya ada kesilapan kata dan bicara di sepanjang perkenalan kita.

Seperti biasa setiap tahun saya akan beraya di KL ni dulu. Rumah sebelah suami.  Tahun ni tahun ke 11 saya raya kat sini. Raya kedua baru saya akan pulang ke Taiping. Seperti biasa jugak setiap tahun saya akan membantu MIL saya memasak juadah raya sehari sebelum raya. Kesian MIL saya tu sebab tak ada anak perempuan. Anaknya lima orang lelaki dan saya ni menantu yang ke tiga. Rumah saya dengan rumah MIL pun hanya 10 minit saje dari rumah. Lagi pun MIL saya tu sakit kaki dan lutut. Tak boleh nak berdiri lama lama dan jalan banyak sangat. Nanti lututnya bengkak. Biasanya kami berdua ataupun bertiga yang menyediakan juadah raya setiap tahun. Kalau mak saya tak balik kampung, mak saya pun akan membantu MIL saya masak. Alhamdulillah saya dapat MIL yang sangat baik. Kalau MIL saya tu jenis yang garang time raya je la baru saya ziarah dia hi hi hi.

MIL saya ni dalam dok sakit sakit pun semangat masak juadah raya. Biasanya dua tiga jenis rendang dia akan masak. Serunding la. Nasi impit kuah kacang la dan jugak lontong. Tu yang membuatkan saya suka raya kat sini dulu sebab meriah sangat. Tapi letih la nak melayan dan membasuh sebab rumah MIL saya ni sentiasa je ada orang datang. Tak sempat nak berehat.

Sekarang ni saya masih kat opis. Tak sabarnya nak cuti lama kan. Nak ambik cuti awal awal pun buat apa kan sebab raya hari isnin. Kalau lah opis bagi half day hari ni kan best. Opis korang half day tak hari ni.

Thursday, July 24, 2014

Please help me

Nak beli kat mana jubah kanak kanak yang cantik. Please help me bagi idea. Last minit preparation ni. Malas nak pegi Jalan TAR yang sesak tu. Nak cari kat tempat yang tak sesak dan mudah. Macam kat Carrefour Wangsa Maju tu okey jugak kot.

Cukup la tu


Ada yang dah buka dan ada jugak yang belum dibuka. Tak payah buat dah la. Biskut dah banyak. Nanti tak habis pulak. Kalau nak buat pun kena habiskan yang ni dulu ye anak anak.

Hantar la kalau dah siap


Buat apa nak peram baju saya yang dah siap tu. Hantar je la kan. Cantik sangat ke sampai tak nak pulangkan kat saya. Yang geramnya lagi tu saya bagi kain 3 kaler hijau. Yang 2 tu anak saya dan saya punya. Corak yang sama cuma beza meter saja. Yang hijau bunga purple tu saya punya. Boleh pulak dia kata satu je kaler hijau yang saya hantar. Leb kali tak mau dah hantar kat dia ni. Serik.

Korang kalau tau tailor mana mana yang pandai jahit baju meh la habaq kat saya no. Baju jubah anak saya tu tak tau la dia jahit ke tak sebab kain tu kain lycra. Katanya tak boleh jahit mesin sebab kain getah. Kenapa la tak cakap awal awal masa bagi hari tu. Ni baru nak cakap. Tak paham tak paham.