Story Mory Cik Lala

Thursday, July 14, 2016

Jauhnya kami beraya



Dari kiri : Isteri abang ipar sulung, saya, mak mertua dan cucu, mak saya dan Isteri abang ipar yang no 2.

Raya ni kami beraya sampai KT. Saje tukar angin. Asik balik utara ja. Lagi pun tahun ni memang tak plan nak balik utara. 

Bertolak dari rumah pada hari raya kedua seawal jam 5.30 pagi. Takut jem kan. Alhamdulillah sampai sana jam 11 pagi. 

Balik KL pulak hari sabtu jam 8.30 pagi dah bertolak. Sampai rumah jam 1.30 petang. Lega sangat sangat sebab tak mengadap jem yang panjang. Jem waktu  balik pun sebab ada roadblock je.


Suka la anak anak dapat berendam dan main air. Lagipun tujuan ke sana sebab nak jumpa anak buah yang dah lama tak jumpa. Anak anak la dok sebuk ajak nak jumpa Adam dengan Iman. Rakan sepermainan lah katakan.

Tuesday, July 12, 2016

Longgar



Eksaited kemain nak pakai time raya. Sekali pakai longgar la pulak. Mana nak cari kasut saiz 7.5. Kalau beli saiz 7 ketat. Beli saiz 8 gini la jadinya. Ada idea tak macam mana nak ketatkan kasut yang longgar ni. Dah letak pelapik kat belakang tu pun longgar lagi.

Tuesday, June 21, 2016

Iftar 15 Ramadhan





Semalam saya sekeluarga berbuka puasa di Restoran Tuuu Dia Pak Tam. Memang tuuu dia makanan dia. Lauk pauk, air minuman dan kuih muih pelbagai jenis dok ada. Siap boleh tapau lagi. Memang berbaloi sangat makan kat sini. Bayaran hanya RM26.40 untuk dewasa dan kanak kanak RM15.80 sahaja. 

Tuuu Dia Pak Tam ni terletak di Bandar Baru Selayang. Kawan kawan boleh layari fb Tuuu Dia Pak Tam untuk mengetahui maklumat lanjut.

Fb : https://m.facebook.com/Tuuu-Dia-Pak-Tam-129600520429986/

BERWASPADA DENGAN PENGAKUAN "AKU"


Sebaik mana pun diri kita, sebanyak mana pun amalan kita, setinggi mana pun kedudukan kita, jangan sampai kita mempunyai walau sebesar zarah pun perasaan bahawa kita lebih baik daripada orang lain..

Hari ini, ramai orang bersolat di Masjid, membaca Al-Quran, memberi sedekah, menunaikan Solat Sunat, menuntut ilmu..tetapi ramai juga dalam masa yang sama terdetik di dalam hatinya bahawa dia lebih baik daripada sahabat-sahabatnya yang tidak melakukan apa yang dia lakukan..

Jika kita mempunyai perasaan seperti ini, berwaspadalah.. Sesungguhnya perkataan ANA KHAIRUN MINHU ("aku" lebih baik daripadanya) merupakan perkataan yang telah menukarkan Iblis Laknatullah daripada seorang Hamba Allah yang paling MULIA di sisi-Nya kepada Makhluk yang paling HINA sehinggalah ke Hari Kiamat..

Iblis yang dahulunya lebih tinggi darjatnya daripada para Malalaikat, setelah melafazkan perkataan ANA KHAIRUN MINHU, kini menjadi makhluk paling dilaknati Allah.. hanya kerana merasakan dirinya lebih baik dan lebih suci daripada Adam a.s. dan enggan tunduk hormat kepadanya..

Maka, fikirkanlah sehina mana martabat kita di sisi Allah yang sudah sedia kala hina lagi apabila kita merasakan diri kita lebih baik daripada sahabat-sahabat kita, walaupun Ilmu dan Amalan kita lebih banyak daripada mereka..

Syaitan lebih menyukai hal ini daripada pelaku maksiat.. ini kerana pelaku maksiat tahu bahawa mereka melakukan maksiat dan sedar akan dosanya.. Tetapi golongan yang bersifat merasakan diri nya lebih bagus dari org lain ini sampai bila-bila tidak akan menyedari bahawa dirinya melakukan dosa yang sangat besar impaknya.. dia akan terus merasakan dirinya suci dan soleh serta mengganggap sahabat-sahabatnya yang lain sebaliknya..

Semoga Allah menjauhkan diri kita daripada sifat yang terkutuk ini..

Peringatan buat diri ini dan ahli-ahli Keluarga serta sahabat yg dikasihi sekalian.😘