Story Mory Cik Lala

Tuesday, July 2, 2013

Adoiii penatnya

Hari ni mood entah ke mana
mana taknye
pagi pagi pukul 6.30 anak yang no 2 tu buat hal
menangis nangis nak mandi air panas tak mau mandi air sejuk
bila suruh mandi kat bilik air yang ada air panas tak nak pulak
dok menangis la buat perangai terjerit jerit
aduhai
nak marah pagi pagi pun kesian
tapi berangin la jugak
dengan nak bersiap nak pi keje lagi
haru betul la
anak korang ada tak yang macam tu

yang semalam pulak si kakak
dah la pi mengaji lambat sebab ai pose semalam
lepas bukak pose dalam pukul 8.15 baru hantar dorang pi mengaji
selalu hantar dorang dalam pukul 8
balik dari mengaji nak beli barang barang seni la pulak
terpaksa la pulak keluar pi kedai stationary malam malam
nak cari kertas warna la bagai
bila dah sampai kedai stationery tu
bukan setakat kertas warna
macam macam la pulak dia shopping
memang kaki shopping betul
tak peduli la ai ni ada duit ke tidak
asalkan dia dapat apa yang dia nak
sekali beli barang seni melayang RM50 tau
tiap tiap minggu macam tu
tak hangin ke nko satu badan
balik dar kedai pun dah pukul 10.00
mengadap jem lagi sebab ada pasar malam

dah balik rumah tu nak suruh kita tolong dia buat keje sekolah pulak
gunting gunting kertas tampal tampal bagai
tak dan nak tolong dia ai dah lena di ulit intan
kesian jugak tapi nak buat macam mana
benda dah berlalu
kan seronok kalau jadi wanita zaman zaman dulu
buat keje rumah je
tak payah pikir benda lain
wanita sekarang dah la kena keje cari pendapatan sendiri
ditambah lagi dengan keje keje yang patutnya dipikul oleh lelaki
memang la memenatkan

Psst :
mana la den tak berangin selalu. 
kat opis keje, kat rumah pun keje.
Penat tau.
Bukan nak mengungkit, sekadar meluahkan perasaan je

15 comments:

  1. ini betul2 entry meluahkan rasa ni kak, sabar kak sabar, mama selalu cakap dengan Farah, itulah cabaran dan dugaan dalam berumahtangga.... sabar ek kak, jangan marah2 tau...

    ReplyDelete
  2. Sabar akak...kita kan superwoman..semua boleh buat..hehehe ;p

    ReplyDelete
  3. saya yg baca ni pun rsa penat gak kak hehehe..lama xsinggah sini hope akak sihat2 jer yer

    ReplyDelete
  4. Sangat sangat paham perasaan tu....
    Cabaran ibu2 berkerjaya, gitulah....kat opis keja, kat rumah keja....huhu

    ReplyDelete
  5. Redha itu lah yang paling utama.. tapi syekali syekali terlepas geremmm gak kan.. aduhai.. ibu dan isteri jaman sekarang memang superwoman!

    ReplyDelete
  6. bebawak bersabar cik ana
    penat tu mmg x terkata dh tp hangin x hangin kita buat jugak kan..itulah dia sifat keibuaan
    cube slow talk ngan cikasben awak,
    insyaallah org laki ni, ati dia lembut kalau kita mintak dia tolong bebaik..
    :)

    ReplyDelete
  7. betul tu kak..deqla kdg2 blk keje pnt gak..yela, blk nk masak pulak..kemas rumah lagi, basuh baju lagi.. huhu.. tp kalo ada anak lagi la pnt kan..deqla ni kdg2 tu kalo dah x larat , mkn luar je la..hihi..

    ReplyDelete
  8. Meluah rasa terpendam ni Ana. Kena ikhlaskan hati yg kadang teralpa. Tanggungjawab sebagai wanita hari ini jauh beza dgn zaman mak-nenek kita dulu..

    ReplyDelete
  9. saya pun selalu fikir benda yg sama.. kesian kat wanita bekerjaya ni.. semua kita yg kena handle... sabar byk2 aje la... kena niat ikhlas utk keluarga :)

    ReplyDelete
  10. Luahan perasaan nampak.. hihihi. Saya pun lebih kurang mcm Ana juga, 25jam bekerja tanpa henti. Kekadang tengah tidur pun mimpi mengemas rumah... letih dibuatnya. Sabar, ada hikmahnya yg kita tak nampak :)

    ReplyDelete
  11. sabar kak.. sabar..
    tarik napas..
    haah..
    senyum sikit..^^
    hah!!kan comel tu..

    ReplyDelete
  12. hihi..sabar kak...kite ni camtu la...kt rumah pon keje,kt opis keje...

    ReplyDelete
  13. IL ...itulah salah satu sebab OKje berhenti...memang penatkan...

    ReplyDelete
  14. itu lah pengorbanan seorang ibu..redho yer kak..insya Allah ada balasan utk ibu2 yg hebat macam kita!!!

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi memberi komen dan jangan lupa datang lagi.