Monday, January 16, 2012

Pneumokokal boleh bawa maut

Sekadar info.

RAMAI yang kurang prihatin terhadap masalah penyakit berjangkit dalam kalangan kanak-kanak. Perkara ini harus dipandang serius kerana kira-kira dua juta kanak-kanak berusia bawah lima tahun mati setiap tahun. Antara penyakit berjangkit dan kematian utama yang semakin disedari di seluruh dunia adalah pneumokokal (PnD). PnD merupakan penyakit pembawa maut yang paling mudah berjangkit pada hari ini. Dianggarkan seorang bayi meninggal dunia setiap seminit di seluruh dunia akibat jangkitan bakteria pneumokokus. Anggaran yang dibuat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) itu mendapati, setiap tahun PnD menyebabkan kematian lebih sejuta kanak-kanak berusia lima tahun ke bawah di negara membangun. Menurut Pakar Runding Pediatrik Hospital Pakar Damansara, Datuk Dr. Musa Mohd Nordin, lebih separuh kejadian dan kematian akibat PnD berlaku di rantau Asia Pasifik. Ia merangkumi 28 peratus daripada kematian berkaitan pneumokokus global.
"Kita perlu mendidik ibu bapa dan orang ramai tentang cara melindungi kanak-kanak daripada penyakit. Kesan PnD adalah amat buruk tetapi sebenarnya boleh dielakkan. Kaedah pencegahan berkesan perlu disediakan untuk semua kanak-kanak di Malaysia," ujar beliau yang juga ahli pengasas Pakatan Strategik Asia bagi Pencegahan Penyakit Pneumokokal (ASAP). Walaupun PnD menyebabkan kematian,WHO menjelaskan, ia masih boleh dicegah dengan vaksin. Dr. Musa memberitahu, imunisasi melalui suntikan vaksin boleh dianggap sebagai cara paling cekap dan menjimatkan kos untuk mengurangkan penyakit dan kematian PnD. 

Vaksinasi
Dalam pada itu, Pengurus Negara Pfizer Malaysia dan Brunei, Angel Choi menjelaskan, vaksin pneumokokus pertama diperkenalkan pada tahun 2000 untuk memberi perlindungan tujuh jenis bakteria pneumokokus. Tambahnya, kemajuan dalam bidang penyelidikan vaksin penyakit ini berjaya memberi perlindungan daripada 13 bakteria pneumokokus yang utama. "Menyedari hakikat ini, lebih 50 negara telah memperkenalkan Vaksin Konjugat Pneumokokus (PCV) dalam Program Imunisasi Kebangsaan termasuk di Hong Kong, Singapura dan Macau. " Pfizer telah bekerjasama dengan beberapa buah negara dari seluruh dunia untuk mengasaskan program pencegahan penyakit PnD bagi melindungi 22 juta kanak-kanak di seluruh dunia," katanya yang turut melancarkan sebuah laman web baru, http://www.abc4pneumococcal.com/. Laman web ini bertujuan meningkatkan kesedaran tentang PnD dan menekankan hakikat bahawa penyakit ini boleh dicegah menerusi vaksinasi. Ia mengandungi pelbagai maklumat tentang segala perkara yang berkaitan dengan penyakit ini dan bagaimana ibu bapa boleh melindungi anak mereka daripada jangkitan.  Selain itu, ibu bapa dan individu digalakkan untuk menandatangani ikrar sokongan bagi menyeru agar vaksinasi PnD disenaraikan dalam Program Imunisasi Kebangsaan.

Pengalaman pesakit
Presiden dan Pemimpin Serantau Asia Pasifik bagi Persekutuan Organisasi Meningitis (CoMO), Bruce Langoulant hampir sahaja kehilangan anaknya kerana PnD.
Bruce berkata, anak perempuannya, Ashleigh menghidap penyakit pneumokokal ketika berusia enam bulan. Penyakit ini menyebabkan Ashleigh meningitis dan seterusnya pekak sepenuhnya, sawan dan kurang upaya dari segi intelektual. "Saya salah seorang daripada beribu-ribu ibu bapa dan keluarga yang mengalami kesan penyakit yang mengancam nyawa ini tetapi penyakit tersebut boleh dicegah. Kita tidak harus mengekang kelantangan suara kita apabila berusaha mewujudkan masyarakat yang selamat dan sihat. Dengan menandatangani ikrar ini, ibu bapa berpeluang berganding bahu untuk tujuan murni dan berusaha menjadi daya penggerak demi meningkatkan tahap kesihatan semua kanak-kanak di Malaysia," ujarnya.

4 comments:

  1. terima kasih atas info nih sis :)

    ReplyDelete
  2. Ya Allah.. jauhkanlah penyakit ini dr anak-anak kami Ya Allah..

    ReplyDelete
  3. MMG KENA AMIK IMUNISASI NI , X DE DALAM IMUNISASI KERAJAAN .... KENA AMIK KAT KLINIK ATAU SEPITAL SWASTA, LAMA DAH AWARE CUMA DOAKAN SEMOGA ANAK2 DIJAUHI DARI PENYAKIT2 NI

    ReplyDelete
  4. Memang ambik pun imunisasi ni utk anak. Apa2 pun doa yang terbaik utk ank. Moga2 dijauhkan dari segala musibahkan.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi memberi komen dan jangan lupa datang lagi.