Story Mory Cik Lala

Monday, February 13, 2012

9 Perkara Tentang Rawatan Wajah

Meskipun ia satu rutin yang penting namun ramai antara kita yang merasakan merawat kulit satu perkara yang remeh untuk dilakukan.

Sebenarnya merawat kulit tidak lah sesukar yang kita fikirkan namun mungkin kerana maklumat yang salah menyebabkan aturan dalam hal penjagaan kecantikan menjadi rumit. Berikut, beberapa mitos dan fakta yang perlu anda ketahui tentang rawatan wajah.

1. Perawatan kulit wajah perlu dilakukan selepas usia 30 tahun
Perawatan kulit wajah merupakan proses membersihkan kotoran di permukaan kulit. Biarpun ia membantu dalam membersihkan wajah, rawatan ini juga turut berfungsi dalam melancarkan peredaran darah.

Justeru, pemilihan produk penting agar sesuai dengan kulit wajah. Bahkan, rawatan kulit wajah ini tidak hanya boleh dilakukan apabila anda sudah memasuki usia 30 tahun. Sebaliknya andai kulit anda memerlukan rawatan tersebut, tidak kira anda baru berusia awal 20-an, tidak ada salahnya jika mahu melakukan rawatan tersebut.

2. Aloe vera baik untuk kulit
Aloe vera atau lidah buaya memiliki beberapa fungsi yang bukan hanya baik untuk kulit tapi juga rambut. Apa yang perlu anda ketahui, menggunakan aloe vera asli atau yang belum diproses pada wajah bukan merupakan pilihan yang tepat.

Bahkan, penggunaan produk berasaskan aloe vera sama ada sebagai pelembap, pembersih wajah dan krim malam juga tidak bermakna kulit anda akan sentiasa cantik dan sihat. Mungkin juga produk tersebut tidak bersesuaian dengan kulit anda dalam memberikan hasil yang diingini.

Oleh itu berhati-hatilah dalam memilih produk yang mengandungi aloe vera di dalamnya. Pastikan anda mendapat saranan pakar terlebih dahulu atau pakar kulit bagi memastikan produk berasaskan aloe vera ini sesuai dengan kulit anda.

3. Melakukan ''waxing'' akan mengurangkan bulu pada wajah dan tubuh
Bukan hal yang mustahil untuk menghilangkan bulu pada wajah dan rambut sekiranya anda mencabut hingga ke akarnya. Namun tidak dengan ''waxing''. Melakukan ''waxing'' hanya membersihkan bulu pada permukaan dan hanya bersifat sementara. Selain itu, rawatan ini juga akan menyebabkan pertumbuhan bulu yang baru.

4. Melakukan skrub dengan batu apung baik untuk menanggalkan sel-sel kulit mati
Kulit kita memiliki kecenderungan semula jadi dalam menanggalkan selsel kulit mati, memandangkan ia adalah salah satu sistem tetap tubuh. Justeru, membersihkan kulit dengan pembersih normal seperti sabun secara lembut tanpa menggunakan batu apung juga membantu dalam membersihkan tubuh dari kotoran. Ini kerana membersihkan kulit dengan batu apung akan menyebabkan wujudnya masalah pigmentasi.

5. Penggunaan buah dan sayuran tidak mendatangkan kesan negatif
Bahan-bahan seperti lemon, timun, tomato, dan bawang merupakan bahan yang sering digunakan. Meskipun ia dapat membantu namun tidak sepenuhnya. Misalnya menggunakan timun untuk mengatasi masalah lebam bawah mata mungkin akan memberikan hasil yang efektif pada sesetengah orang tetapi mungkin tidak kepada mereka yang mengalami masalah tersebut disebabkan oleh perubahan hormon dalam badan. Justeru, lebih baik andai kita mengetahui terlebih dahulu penyebab utama masalah kulit.

Menggunakan sayuran dan buah-buahan juga boleh menyebabkan punca berlakunya iritasi atau alergi. Sebaliknya, fungsi buah-buahan adalah membantu menyediakan nutrisi yang diperlukan tubuh seperti vitamin, mineral sekali gus membantu meningkatkan kesihatan kulit.

6. Produk guna bahan semula jadi baik untuk kulit
Perkataan semula jadi tidak semestinya ia selamat dan tidak mendatangkan bahaya kepada kulit. Ada beberapa herba yang berbahaya dan mengandungi racun yang boleh memberi kesan buruk pada kulit. Justeru, sebelum meng gunakan bahan-bahan tersebut, periksa terlebih dahulu sama ada sesuai dengan kulit anda, proses pengo lahannya, kualiti dan jenis bahan yang digunakan.

7. Stim baik untuk semua jenis kulit
Melakukan rawatan stim untuk menghilangkan bintik hitam dan bintik putih dapat memberikan hasil yang baik, dengan syarat tidak dilakukan lebih dari satu atau dua minit. Suhu tinggi yang digunakan ketika rawatan boleh menyebabkan kandungan kolagen dan elastin hancur. Malah, ia turut membuka pori-pori yang tidak diperlukan. Selain itu, bukan semua jenis kulit sesuai untuk rawatan stim. Ada jenis kulit yang tidak disarankan untuk melakukan rawatan ini.

8. Rawatan pemutihan akan buat kulit putih
Warna kulit ditentukan oleh jumlah melanin pada tubuh anda dan bukan melalui rawatan pemutihan atau bleaching. Rawatan ini hanya membantu mencerahkan dan memiliki warna yang serasi dengan ton kulit anda sahaja.

9. Produk luar negara lebih baik daripada produk tempatan
Ramai berpendapat, pemilihan produk luar negara lebih berkesan serta memiliki khasiat yang lebih baik daripada produk tempatan. Namun, apa yang penting adalah anda perlu mengetahui jenis produk yang dikeluarkan bagi memastikan ia sesuai dengan kondisi cuaca dan jenis kulit majoriti sesebuah negara. Oleh itu, tidak benar jika ada beranggapan produk keluaran luar negara lebih bermutu dan ber kualiti dari produk tempatan.

Tip Elak Terlebih Mekap Ke Pejabat
Sedar atau tidak, ramai wanita yang terlebih mekap ketika hendak ke pejabat. Wanita ini berani menggunakan gincu dan pembayang mata warna terang malah berwarna- warni. Begitu juga dengan pemerah pipi yang menyala. Bukankah itu lebih sesuai untuk acara majlis malam hari. Jadi sebelum anda menjadi bahan bualan dan kutukan rakan sekerja, ikuti cara mekap yang sesuai untuk ke pejabat.

Bibir
Gunakan gincu daripada warna lembut seperti merah jambu, pic dan warna-warna natural lainnya. Jika ingin tampil lebih segar pada pagi hari cukup gunakan gincu warna merah jambu jenis glossy. Hindari warna merah terang, terkecuali jika ada acara menjelang petang atau malam hari.

Pipi
Cukup gunakan pemerah pipi berwarna gangsa atau merah bata. Sapukan tipis saja agar wajah nampak lebih segar dan berseri.

Mata
Hindari warna-warna kuning atau warna-warna terang lainnya, sesuaikan pembayang mata dengan warna pakaian yang anda kenakan. Sebaiknya hindari jenis mekap smokey eyes atau gothic.

Kulit Wajah
Elak dari memakai bedak asas yang tebal hingga nampak seperti mengenakan topeng. Anda mahu bekerja di pejabat dan bukannya untuk ke sesi fotografi .

2 comments:

  1. alovera.. dulu banyak kat umah.. skrg dah x de.. huhuhu.. nak kene tanam ni..

    ReplyDelete
  2. thankz 4 info...memang kadang2 sy sendiri pun jarang wat penjagaan muke, juz basic2 jer..hehe..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi memberi komen dan jangan lupa datang lagi.