Story Mory Cik Lala

Monday, January 5, 2015

Kena marah dengan ibu


Geram dengan budak kenit sorang ni. Bila kita ajak dia baca buku macam macam alasan. Bila nak hantar pi tusyen pun banyak alasan jugak. Cikgu garang la. Cikgu tak best la. Tak de kawan la. Sekolah dah nak buka tapi membaca tak reti gak lagi. Hanya setakat kenal nombor aje. Bila di ajar kat rumah pulak dok ulang 10 kali pun tak lekat lekat dalam kepala. Macam mana korang ajar anak anak membaca kat rumah?

Danial ni nak masuk umo 6 tahun tahun 2015 ni. Start tadika since 2014. Start tadika tu la baru nak belajar membaca.

8 comments:

  1. Berapa umur anak anak? Jangan paksa kak tapi kalau dah nak masuk darjah 1 belum boleh baca mmg nak cari jln lain ni.
    Anak mia dua2 masa umur 5 thn dah boleh baca tapi dorg masuk tadika sejak umur 2 tahun.

    ReplyDelete
  2. Kena sabar dgn anak-anak ni ibulala.. mereka ni kena ajar mengikut buku kegemaran dia.. contoh nya beli buku cerita yg ada tulisan berwarna mengikut suku kata.. lepas tu banyak gambar..

    ReplyDelete
  3. flash card ....
    tp fahim tak jugak nak ..... ai bagi buku mari membaca ke ape tah ..kulit hijau tu .... lama2 boleh la sikit2 ....

    ReplyDelete
  4. Ada jugak pengalaman macam ni. Anak buah tadika 2 tahun tapi memang malas gila. Masuk sekolah pun terhegeh-hegeh membaca. Tapi Alhamdulillah bila hujung tahun lepas tengok pencapaian dia masa exams memang syukur sangat. markah semua lebih 90. jadi jangan risau sangat ya. masa tadika jer gitu rasanya. Bila masuk sekolah insyaallah ok tu.

    ReplyDelete
  5. Budak lelaki mmg byk alasannya IL....anak okje dulu pun gitu, merangkak rangkak membacanya masa dah darjah 1 ....
    Rasanya tengok sekolah tadika yg kita htr jugaklah. Kalau tadika KEMAS tu bebudak mmg cepat membaca.

    ReplyDelete
  6. Eii, budak kenit ni. Hehehe.. mcm2 dia. Siap tutup muka lg bila ibu nak amik gmbr. Tapi takpe kak, slow2 la suh dia belajar. mUngkin dia belum rasa betapa seronoknya belajar tu lg.

    ReplyDelete
  7. Hihi..budak2 kak..tambah budak laki..insyaAllah nnt bila jumpa kawan2 ok la..

    ReplyDelete
  8. in shaa Allah
    smga dipermudahkan buat ibu lala
    say nk berkongsi tips pon ank masih baby..

    tp dr pengalaman berada ditadika dulu akak cuba ajar sambil bermain..

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi memberi komen dan jangan lupa datang lagi.