Tuesday, March 6, 2012

Brek disyaki punca kemalangan


ANGGOTA penyelamat mengeluarkan mangsa yang terbabit dalam kemalangan di Kilometer 4.5, Jalan Genting Highlands-Kuala Lumpur, pagi semalam.




Bas dinaiki bersama 20 rakan terbalik ketika turun dari Genting Highlands

BENTONG: Dua pelancong warga India maut selepas bas ekspres yang mereka naiki bersama 20 rakan senegara terbabas sebelum terbalik ketika menuruni bukit di Kilometer 4.5, Jalan Genting Highlands-Kuala Lumpur, pagi semalam.
Dalam kejadian jam 7.55 pagi, bas Star Mart Express yang membawa pelancong dari Kashmir, India itu dikatakan hilang kawalan dipercayai selepas mengalami masalah pada sistem brek sebelum melanggar penghadang jalan dan terbalik di laluan bertentangan.
Anita Aggarwal, 59, mati di tempat kejadian akibat kecederaan serius dipercayai selepas kepalanya tersepit pada bahagian badan bas, manakala mangsa lelaki, Rajendra Kumar Agarwal, 67, mati dalam perjalanan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Dua puluh penumpang lain cedera dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) di Hospital Kuala Lumpur (HKL) dan Hospital Selayang (HS). Sebelas daripada mereka dirawat di HKL, manakala sembilan lagi di HS.

Difahamkan, semua mangsa terbabit tiba di pusat peranginan Genting Highlands, Sabtu lalu dan pagi semalam berlepas untuk ke ibu negara sebelum menuju Singapura.

Ketua Polis Daerah Bentong, Superintendan Mohd Yusri Hassan Basri, berkata pemandu dan pemandu simpanan bas ekspres itu yang hanya cedera ringan kini ditahan untuk disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 iaitu memandu dalam keadaan berbahaya hingga mengakibatkan kematian selain bagi membantu siasatan.
“Siasatan awal mendapati bas itu hilang kawalan ketika melalui selekoh tajam dan laluan menuruni bukit menyebabkannya merempuh pembahagi jalan,” katanya.

Siasatan polis juga mendapati syarikat bas ekspres itu mempunyai dokumen dan permit lengkap untuk beroperasi, namun bas berkenaan akan dihantar ke Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM) untuk pemeriksaan.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Genting, V Raganathan, berkata pihaknya terpaksa memecahkan bahagian bumbung bas bagi mengeluarkan mangsa termasuk menarik mereka yang tersepit di celah bumbung bas.

Kemalangan itu turut mendapat perhatian Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah yang menyampaikan ucapan takziah baginda menerusi Ketua Polis Pahang, Datuk Sharifuddin Abd Ghani kepada semua mangsa dan meminta supaya bersabar dengan kemalangan yang menimpa mereka.

















2 comments:

  1. tak sanggup nak baca dan tengok.. ngeri..

    ReplyDelete
  2. Memang pun. Kesian. Sib baik takde budak budak yang terlibat.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi memberi komen dan jangan lupa datang lagi.