Story Mory Cik Lala

Thursday, March 29, 2012

Sepakat memilih tarikh perkahwinan 4 Mei 2012





AIR MATA lelaki pemilik nama Ahmad Awaluddin Ashaari atau Awal Ashaari, 31, tumpah jua tatkala video dia melutut melamar kekasihnya Sharifah Nor Azean Syed Mahadzir Al-Yahya atau Scha Al-Yahya, 29, dalam program Propanganza ditayangkan pada sidang akhbar pengumuman tarikh perkahwinan mereka di Ampwalk, Jalan Ampang, Kuala Lumpur.
Sambil menyapu air mata di pipinya, Awal memberitahu, dia menangis ekoran melihat reaksi Scha yang terkejut sehingga menangis ketika dia melamar kekasihnya itu.
"Scha tak pernah menangis depan saya. Bagi saya dialah perempuan paling macho pernah saya jumpa. Tapi, apabila Scha menangis sewaktu saya melamarnya, saya berasa sungguh terharu," tutur Awal mengenai video lamaran yang disiarkan menerusi Propaganza secara langsung pada 25 Mac lalu.
Celah Scha, dia menangis ketika lamaran itu kerana dia tidak menyangka kekasihnya itu akan melamarnya ketika mengacarakan program tersebut.
Katanya, jika dia tahu Awal ingin melamarnya di situ, dia tidak akan mengacarakan program tersebut pada hari itu.
Risau disalah tafsir oleh sesetengah pihak, ujar Awal, lamaran tersebut dilakukan bukan kerana ingin mengikut budaya Barat tetapi sekadar mahu menunaikan permintaan Scha yang pernah bertanya kepadanya tentang tarikh dia akan membuat lamaran secara terbuka seperti yang pernah dilakukan oleh kebanyakan orang.
"Kerana rasa tercabar dia cakap saya tak pernah mahu melamar dia seperti mana dalam babak-babak filem cinta, saya lantas nekad melamarnya secara terbuka. Sebenarnya pasang niat mahu melamarnya secara terbuka sudah lama dirancang. Namun, semuanya gagal.
"Pertama kali saya pasang niat mahu melamar Scha sewaktu Anugerah Industri Muzik tahun lalu tetapi tak berjaya kerana wujud beberapa halangan.
"Selepas itu saya pasang niat mahu melamarnya dengan meletakkan cincin di dalam kek cawan tapi niat itu tak dilaksanakan takut dia tertelan cincin tersebut pula. Akhirnya, selepas sepakat dengan kru Propaganza saya dibenarkan melakukan lamaran secara langsung dalam program tersebut," ujarnya lega.
Pasangan merpati dua sejoli ini akhirnya membuka mulut dan sepakat memilih tarikh 4 Mei ini untuk melangsungkan pernikahan.
Memilih Hotel Pullman, Putrajaya untuk melangsungkan akad nikah, Awal dan Scha seterusnya memilih tarikh 6 Mei untuk majlis resepsi perkahwinan mereka yang bakal diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya.
Ungkap Awal, bukan niat untuk berteka-teki mengenai tarikh perkahwinan mereka walaupun sudah membuat keputusan untuk berkahwin pada bulan yang sama dengan pasangan Lisa Surihani dan Yusri Abdul Halim berkahwin iaitu Februari lalu.

"Selama ini ramai orang kata kami berteka-teki mengenai tarikh perkahwinan tetapi sebenarnya saya dan Scha terlalu sibuk dengan kerja. Malah, akibat kesukaran untuk menempah dewan membuatkan kami melewatkan sedikit tarikh perkahwinan," jelas Awal.
Awal juga melahirkan rasa syukur kerana ramai pihak yang sudi menaja perkahwinannya bersama Scha itu.
Bekas pengacara Fuhh! itu juga telah memilih saluran Astro untuk bertindak sebagai penyiar rasmi majlis pernikahan dan resepsi mereka.
Pertemuan pertama
Menceritakan detik perkenalan mereka, dedah Awal, dia terpikat dengan Scha sejak pelakon utama Awan Dania itu menyertai pertandingan Dewi Remaja pada tahun 2007.
"Ketika itu saya ditugaskan mengacarakan program tersebut dan dia menjadi peserta pertandingan itu. Saya terpikat dengan Scha pertama kali melihat dia dan menjangkakan kemenangannya pada pertandingan itu.
"Namun, perkenalan kami bukan terjalin sewaktu itu. Selepas setahun tidak bertemu dia, pada tahun 2008 ketika sesi fotografi saya meminta sebuah majalah untuk digandingkan bersama Scha. Bermula sesi fotografi tersebut kami mula bertukar nombor telefon namun hubungan kami sekadar teman kerana Scha sudah memiliki teman lelaki," ujarnya.
Sudah jodoh, akhirnya Awal bertemu semula dengan Scha ketika sama-sama mengacarakan pertandingan Sehati Berdansa. Mengetahui Scha masih belum berpunya, Awal lantas segera memulakan langkah untuk menambat hati Scha. Namun, ia bukan mudah kerana Scha ketika itu baru patah hati selepas putus cinta dengan pelakon kacak, Fahrin Ahmad.

Tahu selera wanita idaman hati, Awal setiap hari menghantar kek cawan ke rumah Scha. Akhirnya, Scha terbuka hati lalu menerima Awal sebagai kekasih.
"Awal hadir dalam hidup saya ketika saya patah semangat dan menghadapi kesulitan selepas putus cinta. Dia banyak memberi kata-kata semangat dan dia jugalah tempat saya mengadu dan menangis. Melihatkan kesungguhan dia saya terbuka hati menerimanya," ujar Scha.
Syarat Awal kepada Scha
Ditebak dengan persoalan apakah syarat yang dikemukakannya kepada Scha selepas berkahwin nanti, Awal tanpa berselindung memberitahu, dia tidak mengizinkan Scha memeluk mana-mana lelaki dalam apa juga babak dalam drama mahupun filem selepas bergelar isteri kelak.
Bukan cemburu tetapi menurut Awal, syarat tersebut dikenakan untuk memastikan rumah tangga mereka kekal harmoni tanpa sebarang pergaduhan.
Selain syarat tidak memeluk lelaki, Awal juga meminta bakal isterinya itu pulang ke rumah sebelum pukul 12 tengah malam dan tidur bersama dirinya dalam apa jua keadaan.
"Apabila bergelar isteri kelak, saya harap Scha tidak menerima tawaran lakonan yang memerlukannya memeluk lelaki. Ia perlu bagi menjaga nama baik suami dan keluarga kedua-dua belah pihak. Biarlah tawaran watak yang diterima sesuai dengan status isteri yang dibawanya.
"Selain itu, Scha juga kena pulang rumah sebelum pukul 12 tengah malam. Tapi, kalau sudah tak dapat dielakkan mahu buat macam mana. Saya juga mengikut nasihat ibu saya bahawa walau apa jua keadaan sama ada bergaduh sekalipun, suami isteri tetap kena tidur bersama dan bukan berasingan.

"Berdasarkan pesanan-pesanan daripada rakan-rakan yang sudah berumah tangga dan orang tua-tua, mereka memberitahu, jika suami isteri tidur bersama akan menguatkan lagi keutuhan mahligai perkahwinan," ungkap Awal.
Scha yang tidak mengetahui permintaan Awal terkejut dengan syarat-syarat tersebut. Bagaimanapun, dia tidak kisah dengan syarat tersebut memandangkan sudah menjadi tanggungjawabnya untuk mematuhi arahan suami.
Scha yang baru sahaja mengetahui tentang syarat Awal itu agak terkejut selepas ditanya oleh pihak media.
"Saya pun tak tahu ada syarat selepas kahwin. Tapi, saya tiada masalah dengan syarat-syarat dia. Sebagai isteri, saya perlu mengikut kata-katanya," ujarnya ketawa.
Permintaan Scha terhadap Awal pula tidak melebihi sekadar mahu bakal suaminya itu menjaganya seperti mana dia menjaga ibu dan keluarganya.

Monday, March 26, 2012

Noor Aqilah juara Model Tudung Fareeda 2012


SHAH ALAM – Peminat tegar tudung Fareeda yang telah mempunyai lebih 50 koleksi tudung itu tidak menyangka telah terpilih sebagai juara Pertandingan Pencarian Model Fareeda 2012 yang berakhir di SACC Mall di sini semalam.
Noor Aqilah Nadhirah Mohd. Yazif, 20, yang merupakan pelajar tahun pertama, bidang pengajian Pengurusan, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang itu telah menggayakan tudung fesyen terkini Fareeda dinamakan Rozana sebelum dinobatkan sebagai juara.
“Sokongan saya terhadap tudung Fareeda sejak tingkatan lima lagi berbaloi apabila berjaya menjadi model tudung yang saya paling minat.
“Tudung jenis Rozana sahaja saya ada lebih 10 koleksi, tudung ini memang senang dipakai dan tidak perlu aksesori tambahan,” katanya yang juga meminati bidang peragaan ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Friday, March 23, 2012

My lunch for today

Dah lama tak ada entri
Bizi dengan anak anak yang tak sihat
Bizi dengan keja keja kat opis

Ni lunch untuk hari ni
Untuk menambah lemak lemak di badan

Grill Dowry Fish

Ice Lemon tea

Note : Hari ni Aishah dah pindah ke Terengganu. Kesian Nabila kawan baiknye dah tak ada. Semoga anakku akan mendapat kawan baru seperti Aishah.

Sunday, March 11, 2012

Leya hotfm bercerai talak satu


Penyampai radio popular Hot FM, Sharifah Aleya Syed Zainal Rashid, 29, atau lebih dikenali sebagai Leya telah sah bercerai talak satu dengan suaminya, Muhammad Ashraf Aasimudin, 32.

Pasangan berkenaan bercerai secara baik dan mendapat persetujuan bersama dalam satu proses tertutup pada pukul 10 pagi 29 Februari lalu di Mahkamah Rendah Syariah Subang Bestari, Shah Alam.

MH Online difahamkan, walaupun sudah bercerai, mereka tetap berhubungan sebagai kawan baik.

Pasangan yang bernikah pada 8 Disember 2007 itu dikurniakan sepasang anak perempuan kembar, Aza Ameena dan Asha Ameena, yang kini berusia dua tahun setengah.

Sherie merlis teruja hamil lagi


Dramatis terkenal, Sherie Merlis yang baru menamatkan status jandanya pada 1 Januari lalu selepas berkahwin dengan Ash kini telah disahkan mengandung.

Sherie nyata bersyukur kerana dia mengandung lagi selepas hampir 20 tahun menjadi ibu tunggal setelah dikurniakan dua orang anak hasil perkahwinannya yang terdahulu.

Dengan kandungannya yang kini berusia sebulan lebih, Sherie begitu mengambil berat kandungan dan kesihatannya apatah lagi dengan usianya yang telah mencecah 40an.

Sementara itu, Ash yang mendapat tahu perkhabaran itu terkejut apabila doktor memberitahu Sherie mengandung walaupun mereka baru dua bulan berkahwin di mana secara tidak langsung doanya untuk bergelar bapa telah dimakbulkan oleh Allah.

Irma hasmie bertunang 27 mac ini


irma
MH Online menerima perkhabaran bahawa pelakon dan pengacara cantik, Irma Hasmie akan mengikat tali pertunangan bersama lelaki pilihannya pada 27 Mac ini. 

Majlis pertunangan mereka bakal dilangsungkan di kediaman pihak perempuan di Sungai Buloh, Selangor. MH Online juga difahamkan, bakal tunangan Irma berjaya memikat hati pelakon filem 'Kuliah Cinta' ini ketika mereka ke tanah suci Mekah tidak berapa lama dahulu. 

Jika berita yang MH terima ini betul, tahniah buat Irma. Semoga hubungan yang dibina berkekalan untuk selama-lamanya.

Bakal jadi isteri kedua


Faradhiya
Atmosfera industri hiburan, bagai tidak berhenti dari serangan khabar angin liar mengenai artis tempatan. Terbaru, penyanyi dan pelakon, Faradhiya dikatakan sedang hangat bercinta dengan pemilik rangkaian sebuah hotel terkenal.
Malah, Faradhiya dikatakan bakal berkahwin dalam masa terdekat. Namun kurang manisnya, lelaki berjaya bertakhta di hatinya itu bukan bujang, sebaliknya suami orang. Justeru, ada pihak membuat spekulasi, Faradhiya bakal menjadi isteri kedua.

Tidak lari atau cuba menyembunyikan diri, Faradhiya semasa dihubungi Zass tidak keberatan memberi penjelasan mengenai perkara tersebut. Faradhiya atau mesra disapa Fara mengakui sedikit berang dengan fitnah disebarkan oleh pihak terbabit.

"Saya rasa, tidak perlu takut atau lari bila ada orang berkata mengenai saya. Saya sudah lali dengan gosip mengarut seperti ini. Cuma sudah beberapa tahun saya menjaga reputasi karier dari terlibat dengan cerita negatif. 

"Sepatutnya mereka bertanya kebenarannya sebelum mengeluarkan cerita mengarut seperti itu. Saya tidak kisah jika hati saya tercalar, tapi saya masih ada keluarga," katanya.

Faradhiya berkata, dia mengaku baru mengenali individu dimaksudkan oleh laman web hiburan tersebut, namun kenyataan mengatakan dia bakal berkahwin adalah mengarut.

"Saya akui baru mengenali lelaki dimaksudkan oleh blog hiburan tersebut. Bagi saya, bukan menjadi satu kesalahan untuk berkawan dengan sesiapa sahaja. Namun kenyataan mengatakan saya akan berkahwin dan sekali gus menjadi isteri nombor dua, 200 peratus tidak benar sama sekali.

"Bukan mahu bercakap besar tetapi dari dulu lagi, saya memang minta dielakkan bercinta dengan suami orang. Apatah mahu menjadi isteri kedua dan sebagainya. Apa yang ingin saya tegaskan, saya akan buktikan pada semua pihak bahawa apa yang katakan itu tidak benar dan saya bukan wanita yang suka berkongsi," tegasnya. 


Proses kenali hati budi

Wanita yang bakal menginjak ke usia 28 tahun, 28 April ini, bagaimanapun tidak berselindung dan mengakui sedang mengenali hati seseorang.

Namun, Faradhiya enggan berbicara lanjut mengenai perkara itu dan menyifatkan masih terlalu awal untuk berkongsi segala-galanya dengan peminat.

"Saya bukanlah seorang individu yang gemar berkongsi cerita peribadi. Saya faham, sesetengah pembaca, mereka 'geli' bila membaca cerita mengenai kisah peribadi artis. Malah saya sendiri yang sedang bercerita sekarang pun, merasa geli untuk bercerita lebih-lebih.

"Saya rasa cukuplah saya katakan, saya kini sedang mengenali seseorang dan bila tiba masanya, serta segalanya sudah pasti, barulah saya bersedia untuk bercerita kepada peminat," katanya penuh berhati-hati.


Masih aktif

Enggan terus berbicara mengenai kisah peribadinya, Faradhiya berkata, dia bakal melancarkan album terbarunya dijangka berlangsung bulan hadapan.

Katanya, album berkonsep pop itu diterbitkan oleh Julfekar dan mengandungi lima lagu. Tiga lagu sudah dirakamkan dan kini dalam proses merakamkan dua lagi lagu. Antara judulnya, Tergila-gila dan Kau Telah Pergi.

"Julfekar menawarkan kepada saya untuk mengeluarkan album dan ia adalah peluang dinanti-nantikan. Maklumlah kini bukan senang untuk mengeluarkan album.

"Apatah lagi, ramai peminat tertanya dan keliru, apakah saya masih menyanyi atau tidak. Jadi, album ini adalah sebagai jawapan dan hadiah buat peminat," katanya yang akan ke Pulau Pinang bagi merakamkan klip video.

Faradhiya berkata, selain akan kembali aktif menyanyi, dia juga banyak tawaran lakonan. Namun kerana kekangan masa, Faradhiya terpaksa menolak tawaran lakonan dan banyak memberi tumpuan kepada telefilem.

"Saya kini terpaksa memilih tawaran. Bukan mula untuk demand, tetapi memandangkan saya akan aktif menyanyi, jadi saya takut jadual saya akan bertindih dengan waktu penggambaran.

"Maklumlah, penggambaran drama bersiri mengambil masa. Malah kadangkala saya ada persembahan pentas yang perlu dihadiri. Jadi saya tidak mahu susahkan orang lain jika saya banyak terima tawaran lain.

"Selain itu, saya jarang muncul di majalah atau dada akhbar kerana merasakan tidak ada projek yang mahu saya kongsikan. Justeru saya memilih untuk mengelak dari membuat sesi fotografi. Tapi selepas ini,mungkin tiada masalah untuk kembali seperti biasa," katanya.

Saturday, March 10, 2012

Jalan jalan hari tanpa plastik sedunia

Melayan karenah anak bujang sebab sanggup tinggal kat rumah demi nak jaga ibu. Kakak dengan adik ikut wan pi Johor.












Sejuk mataku

Suka tengok tumbuh tumbuhan kat belakang rumah tu hidup subur. Lepas ni nak beli tanah lagi dan pokok apa yang patut.

Pokok Limau purut.

Pokok Ciku


Pokok daun kari

Pokok beri dan lengkuas

Pokok daun kunyit

Pokok pandan

Friday, March 9, 2012

Gaji, COLA naik

NAJIB memberi ucapan pada Perhimpunan Khas Kakitangan Awam dengan Perdana Menteri di PICC, semalam. - Foto Fariz Iswadi Ismail


PM umum pemansuhan SBPA, Sistem Saraan Malaysia ditambah baik

PUTRAJAYA: Berita gembira buat 1.4 juta kakitangan awam apabila kerajaan semalam mengumumkan pelarasan gaji tujuh hingga 13 peratus bagi semua gred penjawat awam, selain kenaikan Elaun Sara Hidup (COLA).

Dalam pengumuman yang disiarkan secara langsung melalui TV1 dan TV3, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak turut mengumumkan sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang diperkenalkan 1 Januari lalu tetapi banyak menimbulkan kontroversi, dibatalkan.

Kerajaan memutuskan penggajian kakitangan awam dikekalkan di bawah sistem Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang akan ditambah baik.

Pelarasan gaji berdasarkan Jadual Gaji Matriks (JGM) SSM itu menyaksikan Kumpulan Pengurusan dan Profesional serta Pelaksana Gred 1 hingga 54 menikmati pelarasan sebanyak 13 peratus.

Gred Utama dan Gred Khas C, B dan A akan menikmati pelarasan sembilan peratus, Turus III dan II (lapan peratus) dan Turus I serta Ketua Setiausaha Negara (tujuh peratus).

Selain itu, kadar COLA bagi kawasan B (di antara bandar dan pedalaman) dinaikkan daripada RM200 kepada RM250 sebulan, manakala untuk kawasan C (pedalaman) daripada RM100 kepada RM150.

Pelarasan gaji itu berkuat kuasa 1 Januari lalu yang mana penjawat awam akan menerima gaji tertunggak. Difahamkan, gaji baru akan dibayar sama ada akhir bulan ini atau bulan depan.

Ia antara tujuh keputusan diumumkan Perdana Menteri pada perhimpunan khas Penjawat Awam Bersama Perdana Menteri di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) yang dihadiri 15,000 penjawat awam, semalam.

Najib berkata, kerajaan faham SBPA mengundang keresahan, terkilan dan perasaan tidak puas hati dalam kalangan penjawat awam walaupun ia komited untuk mempertimbangkan semakan semula, pelarasan gaji atau satu bentuk saraan baru bagi menggantikan SSM pada tahun ini.

“Sebagai kerajaan yang merasai denyut nadi mereka (penjawat awam), sebagai kerajaan yang mendengar keluh kesah penjawat awam menerusi wakil mereka, CUEPACS, maka kita mengambil keputusan pada 12 Januari lalu supaya struktur saraan baru yang diperkenalkan, dikaji semula,” katanya.

Perdana Menteri berkata, keputusan yang diambil kerajaan itu adalah berdasarkan kepada saranan CUEPACS berkaitan saraan penjawat awam serta implikasi kewangan kerajaan yang mungkin terbabit.

“Anggota perkhidmatan awam adalah tiang seri keramat kerajaan, sebaik mana pun dasar digubal, betapa manfaat pun dasar digubal, ia tidak akan bermakna jika pelaksanaannya tidak berkesan atau tidak cekap (kerana) peranan penjawat awam sebagai pelaksana dasar adalah amat penting,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan peka dan prihatin dengan isu saraan yang dibangkitkan oleh penjawat awam yang menyaksikan semakan semula gaji perkhidmatan awam secara berkala dan yang terakhir dilakukan pada 2007 membabitkan kenaikan gaji antara 7.5 peratus hingga 35 peratus.

Najib berkata, dalam membuat keputusan, kerajaan perlu memikirkan langkah terbaik yang perlu mendahulukan kepentingan rakyat, tetapi pada masa sama faktor lain terutama keupayaan kewangan kerajaan, tidak diketepikan.

“Kerajaan amat mengharapkan kefahaman dan kerjasama penjawat awam untuk bersama-sama mengharungi dan mendepani cabaran ekonomi global yang tidak menentu walaupun kita telah berjaya mengeluarkan negara daripada gelora ekonomi global," katanya.

INFO: Keputusan lain yang diumumkan Perdana Menteri

  • Penubuhan suruhanjaya dianggotai oleh semua pihak berkepentingan mengkaji secara komprehensif dan holistik perkhidmatan awam Malaysia yang bukan saja membabitkan saraan, tetapi juga rupa bentuk perkhidmatan awam yang diperlukan negara pada masa depan.

  • Struktur gaji SSM akan diubah suai daripada Jadual Gaji Matriks kepada Jadual Gaji Minimum-Maksimum dengan kadar kenaikan gaji tahunan (KGT) bagi gred 1-54 ditetapkan di antara RM80 hingga RM320 mengikut gred. KGT bagi JUSA dan ke atas kekal menggunakan KGT SSM dengan pelarasan ikut peratus ditetapkan.

  • Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal (BIPK), Bayaran Insentif Wilayah (BIW), Bayaran Insentif Pedalaman (BIP) dan Bayaran Insentif Subjek Pendidikan (BISP) dikekalkan.

  • Kerajaan mengekalkan keputusan penambahbaikan laluan kerjaya bagi guru berasaskan prinsip ‘time-based’ Pegawai Perkhidmatan Pendidikan seperti diumumkan dalam Bajet 2012.

  • Tunggakan gaji 3 hingga 4 bulan

    PUTRAJAYA: Kira-kira 1.4 juta penjawat awam akan menerima tunggakan gaji antara tiga hingga empat bulan dijangka seawal bulan ini berikutan pembatalan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) diumumkan Perdana Menteri, semalam.

    Presiden Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Datuk Omar Osman berkata, bayaran tunggakan itu berasaskan gaji pokok terkini yang dikira mulai Januari lalu.

    “Jika gaji asas seorang kakitangan adalah RM2,000, dia akan menerima tunggakan RM260. Namun, cara pembayaran tunggakan itu akan ditentukan bahagian sumber manusia agensi masing-masing sama ada secara berperingkat atau sekali gus.

    “Ini kerana mereka perlu mengira semula gaji terbabit, tetapi lagi bagus kalau ia dibayar sekali gus,” katanya ketika ditemui media selepas Perhimpunan Khas Penjawat Awam bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, semalam.

    Omar berkata, pihaknya berpuas hati dengan pengumuman Perdana Menteri dan menganggap ia adalah pengagihan saksama serta memberi kebaikan kepada semua penjawat awam.

    Menurutnya, pembatalan SBPA juga disifatkan mengurangkan jurang antara kumpulan pengurusan dengan kumpulan utama.

    “Jadi, kita harap selepas ini kakitangan kerajaan akan lebih fokus kepada tugas masing-masing dan tidak timbul lagi soal tidak puas hati kerana sebahagian besar tuntutan kita sudah dipenuhi. “Kalau nak ikut rasa tidak puas hati sampai bila pun masalah tidak selesai. Sekarang kita kena jenamakan semua sikap kerana Cuepacs sentiasa berunding untuk menambahbaik gaji kakitangan awam,” katanya.

    p/s : untung la sape jadi penjawat awam. Penjawat tak awam telan air liur je.

    MAS A380 terbang KL-London mulai 1 Julai


    KUALA LUMPUR - Bermula 1 Julai ini, syarikat penerbangan nasional, Malaysia Airlines (MAS) bakal memulakan penerbangan tiga kali seminggu bagi laluan Kuala Lumpur ke London menggunakan pesawat baharu, Airbus A380-800.

    Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS, Ahmad Jauhari Yahya berkata, pesawat kedua A380 pula akan diperkenalkan pada laluan yang sama menjelang akhir Ogos ini dengan beroperasi dua kali sehari.

    Pesawat ketiga akan digunakan bagi laluan Kuala Lumpur ke Sydney.

    "Pelaburan untuk teknologi, gaya futuristik dan reka bentuk inovatif serta keselesaan kabin pada pesawat ini merupakan inisiatif kami untuk memastikan pelanggan sentiasa mengalami pengalaman yang amat selesa di samping menggunakan kemudahan yang baharu.

    "Ia juga bakal menjadi identiti yang akan memberi anjakan kepada MAS daripada gaya 'tradisional klasik' sebelum ini kepada 'premium kontemporari' dalam usaha untuk meletakkan MAS sebagai syarikat penerbangan premium pilihan," kata Ahmad Jauhari dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini semalam.

    1.4 juta penjawat awam naik gaji


    NAJIB berucap di hadapan penjawat awam di PICC, Putrajaya semalam.

    PUTRAJAYA - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pelarasan gaji tujuh hingga 13 peratus bagi sektor awam serta pembatalan struktur skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang mencetuskan kontroversi.

    Keputusan itu dibuat selepas beliau meneliti cadangan yang dikemukakan oleh Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) serta implikasi kewangan.

    "Pelaksanaan skim SBPA yang diperkenalkan pada 1 Januari lalu dibatalkan dan kembali kepada Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang akan ditambah baik. Ekoran pembatalan SBPA maka pelarasan gaji penjawat awam yang diumumkan itu akan dibuat berdasarkan Jadual Gaji Matriks SSM," katanya.

    Beliau mengumumkan perkara tersebut semasa berucap pada majlis perjumpaan khas bersama lebih 15,000 penjawat awam di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini semalam.









    Ipad baru diperkenalkan


    SAN FRANCISCO, Amerika Syarikat (AS) – Komputer tablet iPad baharu keluaran syarikat Apple akan lebih tebal dan berat daripada iPad 2 ekoran gajet berkenaan dilengkapi bateri lebih besar dan berkuasa.

    Namun, jangka hayat bateri baharu tersebut kekal sekitar 10 jam sama seperti iPad 2.

    iPad baharu menggunakan lebih banyak kuasa kerana resolusi skrin komputer tablet berkenaan ditingkatkan sebanyak empat kali ganda.

    Apple memperkenalkan gajet berkenaan pada satu majlis di sini kelmarin.

    Tebal iPad baharu adalah 9.4 milimeter (mm) berbanding ketebalan 8.8mm untuk iPad 2.

    Berat model iPad baharu yang dilengkapi Wi-Fi turut meningkat daripada 0.6 kilogram (kg) kepada 0.65kg manakala model yang menggunakan modem untuk mengakses data selular pula lebih berat.

    Berat berkenaan meletakkan iPad baharu berada di antara iPad asal dan iPad 2.

    Bagaimanapun, iPad baharu adalah lebih nipis berbanding iPad generasi pertama yang memiliki ketebalan 12.7mm.

    iPad baharu akan mula dijual pada 16 Mac ini di AS, Australia, Kanada, Perancis, Jerman, Hong Kong, Jepun, Puerto Rico, Singapura, Switzerland, United Kingdom dan Kepulauan Virgin AS. – AGENSI

    Thursday, March 8, 2012

    STPM dirombak


    Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan peperiksaan akhir berpusat tentukan tahap kelulusan setiap calon



    Pentaksiran akan menggunakan dua kaedah yang dilaksanakan sepanjang satu setengah tahun pengajian, iaitu Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dengan markah 20 hingga 40 peratus dan peperiksaan akhir berpusat yang mewakili markah 60 hingga 80 peratus untuk menentukan tahap kelulusan setiap calon.

    Penggunaan sistem taksiran baru itu dilaksanakan selaras dengan Program Transformasi Pendidikan dan salah satu usaha kerajaan memperkasakan program pendidikan Tingkatan Enam.

    Pengerusi Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM), Datuk Dr Mohd Noh Dalimin, berkata menerusi sistem taksiran baru itu, tempoh pengajian Tingkatan Enam, penawaran dan sistem penggredan mata pelajaran masih sama seperti sebelum ini tetapi kandungan pengajian dipecahkan kepada tiga bahagian kurikulum untuk mengisi tiga penggal.

    “PBS diperkenalkan bagi meningkatkan kemahiran insaniah pelajar terdiri daripada tiga bentuk kerja kursus, iaitu projek atau tugasan, kerja amali dan kajian luar mengikut keperluan mata pelajaran. Ia akan diadakan setiap penggal atau penggal tertentu saja,” katanya pada sidang media mengumumkan keputusan STPM, di sini semalam.

    Beliau berkata, peperiksaan bagi menilai pencapaian pelajar akan diadakan setiap hujung penggal, iaitu penggal pertama pada November tahun pertama, manakala penggal dua dan tiga masing-masing pada Jun serta November tahun kedua pengajian.

    “Keputusan peperiksaan akan dikeluarkan pada setiap penggal, manakala keputusan keseluruhan peperiksaan STPM dibuat berdasarkan gabungan keputusan bagi ketiga-tiga penggal,” katanya.

    Mohd Noh berkata, sistem itu bakal memberi kelebihan kepada pelajar kerana selain menitikberatkan pendidikan berasaskan hasil dan tidak terlalu berorientasikan peperiksaan, mereka akan mempelajari kandungan kurikulum berbeza pada skala kecil dalam setiap penggal.

    Justeru, pelajar boleh lebih fokus menghadapi pembelajaran dan mempunyai peluang lebih besar untuk melakar kecemerlangan.

    “Antara kelebihan sistem pentaksiran baru ini adalah pelajar boleh memperbaiki keputusan akhir setiap penggal dengan menduduki semula peperiksaan yang akan diadakan selepas keputusan peperiksaan penggal tiga dikeluarkan.

    “Ini adalah kali pertama MPM memperkenalkan PBS bagi hampir semua mata pelajaran. Ini adalah sejarah bagi MPM selepas terbabit dalam bidang pentaksiran selama 30 tahun dan diharap mampu memantapkan sistem penilaian agar lebih holistik serta menguntungkan pelajar,” katanya.

    Sistem pendidikan terus diperkasa

    Kerajaan pastikan rakyat mendapat pendidikan berkualiti, cemerlang

    KUALA LUMPUR: Kerajaan akan terus melaksanakan penambahbaikan kepada sistem pendidikan negara bagi memastikan rakyat mendapat pendidikan berkualiti, seterusnya cemerlang pada peringkat pengajian tinggi.
    Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata negara tidak boleh berpuas hati dengan pencapaian hebat masa lalu kerana generasi muda hari ini perlu dipersiapkan untuk menghadapi cabaran baru pada masa depan.
     “Asas kuat kita dalam menyediakan pendidikan rendah dan menengah memberi kelebihan kepada kita menyediakan belia yang cemerlang pada peringkat pengajian tinggi tempatan dan luar negara. Kita adalah kita pada hari ini hasil sistem pendidikan yang diterima ketika muda.

    “Inilah sebabnya baru-baru ini saya mengumumkan kajian komprehensif kepada sistem pendidikan. Kita perlu melihat semula pelbagai aspek dan menambah baik sistem ini kerana kita mahu ia menghasilkan sumber manusia yang berkemahiran dan berpengetahuan tinggi serta mampu menggerakkan negara ke fasa pembangunan ekonomi seterusnya.

    “Menyedari matlamat ini, kita perlu memanfaatkan kekuatan sedia ada dan belajar daripada sistem pendidikan terbaik di dunia bagi memastikan kita memberikan yang terbaik,” katanya pada Majlis Makan Malam Sambutan Ulang Tahun Alumni Universiti Amerika Malaysia (AUAM) Ke-35 di sini, malam tadi.

    Pada majlis itu, Muhyiddin menerima pengiktirafan Anugerah Penghormatan Khas atas sumbangan beliau dalam bidang pendidikan negara.

    Muhyiddin turut menyampaikan Anugerah Kecemerlangan AUAM kepada lima tokoh korporat termasuk bekas Datuk Bandar Kuala Lumpur, Tan Sri Kamaruzzaman Shariff; Pengerusi Top Glove Berhad, Tan Sri Lim Wee Chai; Pengarah Urusan Kumpulan Proton Holdings, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir; Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Building Society Berhad (MBSB), Datuk Ahmad Zaini Othman dan Pengarah Eksekutif Kumpulan Tomei Consolidated Berhad, Ng Yih Chen.

    Turut hadir Presiden AUAM, Tan Sri Dr Abdul Aziz Abdul Rahman.

    Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, Amerika Syarikat adalah antara negara yang sentiasa menyediakan pendidikan terbaik kepada rakyat Malaysia dan graduan yang pulang berjaya dalam bidang profesional, seterusnya memberikan impak besar kepada negara.

    “Kita percaya transformasi negara di bawah kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akan membuahkan hasil pada masa depan daripada semua usaha yang sedang rancak dilaksanakan pada masa ini,” katanya.

    46,712 calon lulus penuh STPM


    Keputusan 2011 menurun berbanding 46,795 lulus penuh 2010

    SELAYANG: Seramai 46,712 atau 92.19 peratus calon lulus penuh sekurang-kurangnya satu mata pelajaran dalam peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 2011, menurun sedikit berbanding 46,795 atau 92.5 peratus pada tahun sebelumnya.

    Daripada jumlah itu, 2,579 calon lulus penuh lima mata pelajaran, 20,638 lulus empat mata pelajaran, 10,221 lulus tiga mata pelajaran, 7,074 lulus dua mata pelajaran dan bakinya lulus satu mata pelajaran. Seramai 50,669 calon menduduki STPM tahun lalu.

    Pengerusi Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM), Datuk Dr Mohd Noh Dalimin, berkata 12 calon iaitu enam calon aliran sains dan enam aliran sastera mencapai keputusan cemerlang gred A dalam semua lima mata pelajaran berbanding hanya lapan calon pada 2010.

    Katanya, berdasarkan peratusan kelulusan penuh mengikut mata pelajaran, prestasi calon bagi mata pelajaran Bahasa Arab, Sejarah dan Perakaunan menunjukkan peningkatan berbanding tahun sebelumnya.

    “Bilangan calon yang menjawab soalan dalam bahasa Inggeris sepenuhnya dalam tujuh mata pelajaran meningkat satu peratus kepada 98.1 peratus berbanding 97.1 peratus pada tahun sebelumnya,” katanya pada sidang media mengumumkan keputusan STPM, di sini semalam.

    Mohd Noh berkata, pada umumnya, prestasi calon 2011 sama dengan 2010 dengan Purata Nilai Gred Keseluruhan sama iaitu 2.22.

    Pucuk paku rahsia dapat 18 anak

    Mek Jah jaga pantang selepas bersalin, banyak makan ulam untuk kekal sihat

    Mek Jah Yusof, 52, dan suaminya, Isa Hassan, 56, berkahwin ketika usia muda 15 dan 17 tahun, dikurniakan cahaya mata pertama selepas tiga tahun berumah tangga.
    Mek Jah berkata, sepanjang perkahwinannya beliau sentiasa patuh kepada suaminya termasuk tidak pernah menolak ajakan suaminya untuk bersama walaupun penat menguruskan anak yang ramai.

    “Tiada rahsia khusus membolehkan saya mempunyai anak ramai, hanya berpantang dan menjaga pemakanan, seperti hanya makan nasi dengan ulam segar, serta mengelak minum air batu.

    “Sepanjang pantang selepas melahirkan pula, saya memang patuh terhadap nasihat ibu yang mempunyai sembilan anak, manakala suami pula ada 15 adik-beradik, namun keluarga kami tidak pernah mengenali sebarang vitamin atau ubat moden untuk sihat berbanding pasangan sekarang.

    “Saya dan suami juga kuat bekerja bagi membesarkan anak yang ramai, seawal jam 7 pagi, Isa perlu turun sungai di Kampung Pulau Kundor, untuk memotong pokok nipah sebagai sumber pendapatan keluarga.
    “Saya pula membantunya dengan memilih batang nipah dan memotongnya untuk mendapatkan bahagian bunga yang akan dihiris nipis untuk dijual kepada pelanggan sekitar kampung ini, ” katanya ketika ditemui di rumah mereka di Kampung Pantai Pulau Kundor di sini.

    Katanya, anak pertama lelaki, Zulkifli, yang kini berusia 34 tahun dan sudah berumah tangga serta mempunyai empat anak berusia antara dua hingga enam tahun.

    “Daripada 18 anak makcik itu, tiga daripadanya meninggal dunia sebaik dilahirkan beberapa bulan iaitu anak yang ketiga, kelima dan yang ke-16, manakala selebihnya yang sulung hingga yang bongsu kini berusia lapan tahun hidup sihat dan tinggal bersama makcik di rumah usang ini,” katanya.

    Katanya, 12 daripada 15 anaknya sudah tidak bersekolah dan hanya mampu bersekolah setakat tingkatan tiga malah ada yang hanya setakat sekolah rendah.

    “Kami hidup miskin, namun sepanjang perkahwinan hampir 40 tahun lalu, tidak pernah bergaduh besar, melainkan hanya satu kali ketika berdepan masalah kewangan yang kritikal,” katanya.